کسروان یکی از لباس‌های سنتی زنان کرد

در طول تاریخ، لباس های سنتی کردی همچنان بخش مهمی از میراث فرهنگی کردی را ایفا کرده است.

لباس‌های سنتی کردها در مناطق مختلفی که در آن زندگی محل قرار گرفتن جیوه در چرخ خیاطی قدیمی می‌کنند متفاوت است، اما در اکثر نقاط، لباس‌های سنتی مورد استقبال نسل‌های جوان قرار گرفته است.

کسروان (روسری زنانه بافته شده در هفت رنگ) از جمله لباس‌های سنتی است که برای زنان کرد که بیش از یک قرن است که مادران و مادربزرگ‌هایشان آن را بر تن می‌کرده‌اند، اهمیت تاریخی زیادی دارد.

روسری به طور کلی به بخش مهمی از پوشش عکس اتو جیوه دار سنتی زنان کرد تبدیل شده است و بسیاری از نقاشی های تاریخی زنان کرد را با روسری خود به تصویر می کشند.

کسروان نوع خاصی از روسری است که معمولاً توسط زنان با طناب هایی به نام آرموش تهیه می شود که از اقلیم کردستان عراق از طریق تجارت مرزی به شهرها منتقل می شود.

کسروان همراه با «کیراس فیستان» (لباس سنتی بلند کردی) نماد پوشش سنتی زنان کرد بوده است.

زولفیه ارتاش که به دوخت کسروان ادامه می دهد و به انتقال این فرهنگ به نسل بعدی کمک می کند، با جین نیوز در مورد اهمیت کسروان برای مردم کرد صحبت کرد.

“کسروان فرهنگ زنان کرد است”

ارتاش در دهه 1990، زمانی که بسیاری از روستاهای آب نخود برای سرفه کردنشین به اجبار توسط نیروهای ارتش ترکیه تخلیه شده بودند، مجبور به مهاجرت از هاکاری (کلمرگ) به وان (وان) در ترکیه شد.

ارتاش اظهار داشت که از آن زمان تاکنون سعی کرده فرهنگ خود را زنده نگه دارد. «کسروان و کراس فیستان بخشی از زندگی روزمره ما بود. ما آنها را به صورت روزانه می پوشیدیم.» او با یادآوری روزهای جوانی خود در روستای خود گفت.

ارتاش تصریح کرد که کسروان بخش مهمی از زندگی فرهنگی کردها بوده است، زیرا زنان کرد برای مناسبت های خاص مانند “جشن ها، جشن ها و عروسی ها” کسروان می پوشند.

در میان لباس‌ها و لباس‌هایش، او یک کسروان بسیار خاص را نگه می‌دارد و آن را ارزشمند می‌داند. وی گفت: این کسروان بیش از یک قرن از عمرش می گذرد و می افزاید: از مادرم که در هشتاد لباس کردی زنانه سنندج سالگی درگذشت، به جا مانده است. به دخترم دادم: دخترم برای پسرش می گذارد. مادرم به من قول داد که تمام عمرم از این کسروان محافظت کنم.

  • منابع:
    1. A century-old cultural legacy of Kurdish women: Kesrewan
  • تبلیغات: 
    1. ارزش اقتصادی توت فرنگی صادراتی
    2. ساخت اولین سیاه چال مصنوعی در جهان
    3. استفاده از دمپایی برای حفظ تعادل بدن
    4. ساخت دستمال کاغذی ضد آب در آزمایشگاه چین